dinsdag, augustus 31, 2010

Nieuw project Scrapquilt

Gisterenavond hadden wij weer onze 3-wekelijkse quilt-avondje. Met onze Japanse Mysterie zijn we met het naaien klaar. De meesten moeten hem nog afwerken en/of doorquilten. Bij die van mij moet aan de achterkant de ophangbies nog vastgezet worden en de een aantal blokken zelf moeten nog doorgequilt worden. Ook moeten de gordijntjes van het onderste huisje nog worden vastgezet.


Nu na de zomer gaan we met een nieuw project beginnen. De bedoeling is dat we onze "oude lapjes" op gaan maken. Restjes, of lapjes waar je eigenlijk nooit iets mee doet.
We zijn met zijn vijf-en en we hebben berekend dat we 80 stroken van 2,5" over de gehele breedte van de stof nodig hebben. Uiteindelijk zal de quilt een afmeting krijgen van ongeveer 1,40 bij 2,10 meter.
Nu is het de bedoeling dat iedereen 5 setjes van 10 stroken van 2,5” van de gehele stofbreedte snijdt (5 x 10 stroken van 2,5” bij 1,10 of 1,40meter). Mocht je een fatquarter snijden, dan moet je 2 stroken snijden, dit hoeft dan niet dezelfde strook stof te zijn.
Over drie weken deelt iedereen zijn setjes uit. Iedereen heeft dan 50 stroken van de gehele stofbreedte (of meer stroken bij snijden van fatquarters). We moeten dan nog 30 stroken van de gehele stofbreedte voor ons zelf snijden om tot de 80 te komen.
Iedereen zoekt zelf een mooi quiltpatroon uit, en gaat daar mee aan de slag.
Gisterenavond hebben we al een paar stroken gesneden en vanmorgen heb ik mijn setjes compleet gemaakt.


Het is een allegaartje geworden.
Dit setje stroken met de stroken van de anderen wil ik combineren met een effen creme katoen en het creme kleurige stofje met roosjes (Veluws roosje) dat om de vier setjes ligt gevouwen.
Het project wordt vervolgt.

2 opmerkingen:

  1. Wat is je Japanse Mysterie mooi geworden, zeg!! En wat handig om op die manier je restjes allemaal op te maken. Ik zit nu ook op schoot met allemaal restjes en probeer een rok die ik aan het ontwerpen en maken ben voor Farbenmix ook eens met restjes te fabrieken, kreeg een leuke inval, (denk ik). Het moet een kleurig geheel worden... misschien krijg ik wel de letter Q wordt het een Quiltrok genoemd, hahaha!!

    Groetjes, Collie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ziet er goed uit Linda. Ik moet nog beginnen te snijden. Heb wel al wat lapjes gestreken.
    Groetjes Erica.

    BeantwoordenVerwijderen